Ja, han har blitt intervjuet før, nederst her kan du lese dette. Frank Ove styrer blant annet kioskene på Vålerenga Stadion. Bli gjerne med videre.
Har du samme arbeidstittel som forrige intervju?
Jeg er arrangementsansvarlig om det er annerledes siden sist, men arbeidsoppgavene er de samme: Hovedansvarlig for alle barnecuper, hjemmekampene til damer A, dugnader og kioskdriften på stadion.
Hvor mange kiosker er åpne på kampdager og antall folk i sving?
I år ville vi ha et mer stabilt tilbud gjennom hele sesongen uavhengig motstander, så alle fire kioskene på Østblokka er åpne, tre av fire på Oslo Taxi-tribunen og begge på hovedtribunen. Det eneste vi varierer på er på bortetribunen der vi alltid har én, men hvis motstanderen har noen tilreisende har vi to kiosker åpne. Så på en kamp har vi 10-11 kiosker åpne. Unntaket i år blir Lyn hvor alle 13 kioskene vil være åpne.
Om lag 60 personer jobber i kioskene «på dugnad» (se under), mens vi har 10-15 ungdommer som er ansatt i klubben som har lederansvar på enhver kamp.
I Toppserien har vi to-tre kiosker åpne, mens på PostNord-ligaen har vi én åpen kiosk.
Er det lett å folk til å stå i kiosken?
I motsetning til mange andre klubber så får alle som jobber hos oss lønn, og derfor er det ikke vanskelig å fylle opp med folk. Hvis mange trekker seg i siste liten, eller ikke møter opp uten å si ifra, så fyller vi ikke opp til det optimale antallet, men i utgangspunktet har vi ingen problemer med det.
Topp 5 over det som blir solgt mest av?
Én av tingene jeg har jobba med fra i fjor, er å få mye mer oversikt over hva vi selger og når. Derfor er det ganske enkelt for meg å finne nøyaktig svar på dette:
1. Pølse i lompe
2. Kaffe
3. Coca-Cola uten sukker
4. Coca-Cola
5. PIzzaslize XL
Hvis du er på andre stadioner, tenker du noen gang. Faen hvorfor selger man ikke dette på Vålerenga Stadion?
Ja, det er klart. Det jeg aller helst skulle ønske vi kunne selge er vafler, men vaffeljern suger strøm så da må vi legge inn nye strømkurser i kioskene og det finnes det ikke økonomi til per nå. Ellers er popcorn og baconsnacks i løsvekt noe som er på vei inn, men som vi jobber litt med det praktiske rundt. Begge disse er jo å se på diverse fotballstadioner og hockeyhaller rundt om i landet.
Men det jeg ser mest på er hvordan andre klubber løser det praktiske rundt kioskavviklingen. Fotball er spesielt da du i løpet av 15 minutter på begrenset plass skal servere 10.000 eller flere tilskuere uten at noen må stå i kø.
Det er selvsagt umulig, men vi jobber for å forbedre oss på dette. Alt i fra betalingsløsninger og antall kasser og personell til gode strukturer. Utfordringen hos oss er at få av de 60 som jobber på en kamp jobber på alle kampene. Ofte er det nye folk hver gang, og da er det ikke like lett å få innarbeida gode rutiner. Men det kommer, og det er noe vi skal bli bedre på!
Hvor viktig er kiosk for klubben?
Veldig viktig. Én ting er overskuddet etter sesongen i kroner og øre, men vel så mye for klubben som helhet. La meg forklare:
Som nevnt betaler vi alle som jobber i kiosken.
Å ha barn i fotballen i dag er dyrt, så de som ønsker kan jobbe i kioskene på stadion for å redusere treningsavgiften til barnet sitt. Når spilleren blir 15 år, kan de jobbe i kiosken selv for sin egen treningsavgift, og ikke være avhengig av foreldrenes bistand. Det er, så vidt jeg vet, ingen andre storklubber som har en slik løsning med arbeid for treningsavgiften.
I tillegg kan alle lagene selv organisere dugnadsjobbing. I stedet for å måtte pushe toalettpapir på familie og venner, kan de i stedet jobbe i kiosken. Da får lagene kanskje reise på den utenlandsturen de alltid har drømt om, spilt på cuper utenfor byens grenser eller ha en strålende samling utenfor Vallefeltet.
Vålerenga Fotball skal også være en arena hvor ungdom får jobb- og ledererfaring. Stiftelsen Vålerenga Fotball Samfunn har en strålende ordning med «Ung leder», og nylig ansatte vi i klubb 20 arrangementskonsulenter i alderen 16 til 23 år. Disse jobber enten som kioskledere (ansvarlig for én kiosk) på kampene, eller som soneledere (ansvar for én tribuneseksjon). På toppen av dette er det veldig mange unge voksne som ønsker å jobbe for å tjene litt ekstra penger, og disse prøver vi også å få plass til i kioskene.
Det siste er kampopplevelsen for Vålerengas supportere. På Ullevaal mot Lyn så vi hvordan kiosken kan være om en ekstern aktør kommer inn og tar over driften. Den eksterne aktøren er der for å tjene penger og kun det. De ansetter egne folk, tilbudet blir dårligere og alt blir dyrere.
Selvsagt er vi også der for å tjene penger, men vi vil ikke robbe supporterne – vi er jo supportere selv! Prisene våre holder seg godt mot andre klubber, og er langt lavere enn på for eksempel Ullevaal. I stedet for å øke prisene, prøver vi å få til bedre avtaler med leverandørene våre. I år har vi økt prisene på pølser og popcorn, men det er den første prisøkningen siden pandemien, og den første prisøkningen jeg har hatt ansvaret for.
Så viktigheten er ikke bare hva kiosken generer av kroner og øre til klubben, men hele syklusen rundt.
Hvor mye legger en supporter sånn ca igjen i kiosken iløpet av ett år?
I snitt er det snakk om cirka 40-45 kroner per tilskuer som har gått gjennom portene, så kan man vel bare gange det opp med antall kamper. Jeg er ofte tørst, så det blir et par brus og kanskje en pølse på kampene jeg er på, men at jeg er glad i kioskvarer kommer vel ikke som en overraskelse på noen …
Om 5 år, hvor er kiosker på norske stadioner da? Har man fått ølservering?
Fra og med juli blir det forbudt å selge flasker i kioskene på alle stadioner i toppfotballen, og all drikke må serveres i beger. Selv det å fjerne korka er ikke lenger nok. Bakgrunnen for dette er at én ungdom kasta én flaske på en dommer én gang i fjor. Når forbundet overreagerer så enormt på denne ene episoden, tror jeg dessverre et eventuelt ølsalg vil bli kortvarig. For vi vet at en eller annen gjøk vil gjøre ett eller annet dust en eller annen plass i landet en eller annen gang. Når dette skjer, tror jeg dessverre de vil skjære alle over én kam og ølserveringa forsvinner inn på VIP-en igjen.
Men om fem år eksisterer kioskene fortsatt, både på store stadioner og små breddeanlegg!
Litt sportslig, hvordan syns du damene og herrene har åpnet i 2024?
Damenes resultater har jo, med ett unntak, vært prikkfritt.
At lag som rykker ned fra Eliten sliter litt i begynnelsen i OBOS er vanlig. Man drar med seg negativiteten fra året før, og man får ofte en trå start. Fordelen er at dersom man snur trenden, tar man ofte med seg positiviteten inn i neste års eliteserie …
Europa for damene, og køppfinale for herrene?
Hiv på et seriegull og cupgull for damene, og et cupgull og opprykk for herrene, så er vi der!
Adidas/Kappa/Nike/Umbro, hva er din favoritt leverandør fra 1-4?
Adidas, Nike, Umbro, Kappa. Det var overraskende lett å vurdere, merker jeg.
Siste spørsmål, utfordre En Vakker Dag. Trenger intervju fra noen spillere eller andre fra Vålerenga damer. Noen tips?
Alle spillerne er helt strålende å ha med å gjøre. Rett etter alle hjemmekampene møter de for eksempel små og store supportere i kantina på stadion for å skrive autografer og ta selfier. Det er ingen stjernenykker i det hele tatt, så uansett hvem du spør så vil du få svar.
Takk for intervjuet og lykke til videre.
Takk det samme!